Dată: 2025-10-07
Pe scurt:
-
Coaliția CUSER cere EPA să relaxeze regulile pentru depozitele frigorifice industriale.
-
Se propune creșterea limitei GWP de la 150 la 700, pentru a permite utilizarea R-513A.
-
Susținătorii invocă lipsa alternativelor viabile și riscurile pentru lanțul alimentar.
-
Oponenții afirmă că refrigeranții naturali, precum amoniacul și CO₂, sunt deja disponibili.
-
EPA a publicat o propunere de modificare, deschisă consultării publice timp de 45 de zile.
Lede:
Agenția americană de Protecție a Mediului (EPA) analizează o petiție venită din partea industriei depozitelor frigorifice, care solicită relaxarea limitelor privind potențialul de încălzire globală (GWP) al agenților frigorifici. Miza: menținerea accesului la substanțe sigure și eficiente, precum R-513A, dar și evitarea blocajelor în lanțurile de aprovizionare cu alimente și medicamente.
Ce s-a întâmplat
Coaliția CUSER (Coalition for the Use of Safe and Efficient Refrigerants) a cerut EPA să modifice regulile care urmează să intre în vigoare în 2026, ridicând limita maximă de GWP pentru depozitele frigorifice de la 150 la 700. Măsura ar permite în continuare utilizarea agentului frigorific R-513A, cu un GWP de aproximativ 630.
Reprezentanții CUSER argumentează că substituenții cu GWP mai mic nu sunt încă disponibili pe scară largă, sunt mult mai scumpi și, în unele cazuri, blocați de reglementările locale privind inflamabilitatea.
Context
Regulile vizate fac parte din AIM Act și componenta sa „Technology Transitions” (TT), menită să elimine treptat agenții frigorifici cu potențial mare de încălzire globală. În forma actuală, aceste reguli impun o limită de 150 GWP pentru segmentele de refrigerare, inclusiv pentru depozitele frigorifice.
Susținătorii petiției consideră că această limită tratează incorect depozitele industriale la fel ca frigiderele de uz casnic sau mașinile de vending, deși instalațiile de depozitare sunt mult mai mari și mai complexe.
Susținătorii schimbării
Sara Stickler, președinte al Global Cold Chain Alliance (GCCA), a transmis EPA că depozitele frigorifice sunt facilități industriale de mari dimensiuni, comparabile mai degrabă cu centrele de date decât cu aparatele de uz casnic.
„Membrii GCCA aleg refrigerantul care se potrivește cel mai bine nevoilor clienților lor”, a explicat Stickler. „În unele regiuni, utilizarea amoniacului este limitată prin reglementări locale, ceea ce reduce și mai mult opțiunile.”
De asemenea, Food Industry Association (FMI) a avertizat că interzicerea A1 refrigeranților noninflamabili ar putea afecta grav lanțul alimentar și ar duce la pierderea a mii de locuri de muncă.
„EPA nu ar trebui să forțeze industria să revină la substanțe mai vechi, mai periculoase, sau să adopte refrigeranți inflamabili care nu sunt fiabili la scară industrială”, a declarat Stephanie Harris, consilier general FMI.
Oponenții petiției
Criticii, în special International Institute of All-Natural Refrigeration (IIAR), susțin că măsura ar submina scopul legii AIM.
„Amoniacul și CO₂ nu sunt tehnologii alternative – sunt standardul industriei”, a afirmat Gary Schrift, președintele IIAR. „Aceste sisteme sunt eficiente, sigure și complet disponibile pe piață. Relaxarea regulilor ar încetini progresul și ar prelungi inutil dependența de HFC-uri.”
Compania Hillphoenix, producător american de echipamente frigorifice, a respins și ea petiția, argumentând că soluțiile naturale sau A2L cu GWP sub 150 sunt deja viabile. Președintele Paul Sindoni a subliniat că multe critici aduse sistemelor CO₂ se bazează pe neînțelegeri tehnice și că, proiectate corect, acestea pot fi la fel de eficiente sau chiar superioare sistemelor tradiționale.
Regula TT și implicațiile economice
Asociația National Grocers Association (NGA) a mers și mai departe, cerând EPA să abroge complet regula TT și să o rescrie cu termene extinse până în 2032.
Potrivit Max Wengroff, manager în relații guvernamentale la NGA, costurile pentru înlocuirea instalațiilor frigorifice pot depăși 1 milion de dolari per magazin, iar lipsa tehnicienilor calificați în CO₂ sau HFO agravează problema.
Chiar și administratorul EPA, Lee Zeldin, a criticat pe platforma X (fostul Twitter) ritmul „frantic” al tranziției, promițând o abordare mai echilibrată care să protejeze accesul la echipamente accesibile.
Pe de altă parte, o coaliție formată din AHRI, Alliance for Responsible Atmospheric Policy, HARDI și PHCC a cerut EPA să mențină regula TT neschimbată, argumentând că ea oferă predictibilitate și sprijină investițiile interne în tehnologiile ecologice.
Ce urmează
EPA a reacționat publicând un proiect de modificare a regulii, care prevede ridicarea temporară a limitei GWP la 700 pentru depozitele frigorifice, începând cu 1 ianuarie 2026, urmând ca limita să revină la 150–300 în 2032.
Proiectul este deschis consultării publice timp de 45 de zile pe platforma www.regulations.gov, dosar EPA-HQ-OAR-2025-0005.
Ce trebuie să știi acum
-
Petiția CUSER vizează depozitele frigorifice industriale, nu echipamentele comerciale mici.
-
Ridicarea limitei GWP ar permite utilizarea refrigerantului R-513A până în 2032.
-
Oponenții susțin că soluțiile naturale sunt deja fiabile și disponibile.
-
EPA a lansat un proiect de regulă nouă, aflat acum în dezbatere publică.
-
Decizia finală ar putea influența semnificativ costurile și politicile de refrigerare industrială din SUA.
Surse:
-
The Air Conditioning NEWS — „Cold Storage Group Petitions EPA to Ease Refrigerant Limits” (2025)
-
EPA – AIM Act Technology Transitions Rule
-
GCCA / FMI / IIAR / AHRI official letters to EPA
-
Federal Register – Docket EPA-HQ-OAR-2025-0005